Guillaume Saint-James

Compositeur & Saxophoniste

LA SYMPHONIE « BLEU »
+ SKETCHES OF SEVEN

LA SYMPHONIE « BLEU »

Une symphonie ouvrière

A la suite d'une fructueuse collaboration avec l'Orchestre Victor Hugo Franche- Comté pour la reprise de son œuvre Mégapolis, Guillaume Saint-James reçoit en 2019 une commande de Jean-François Verdier.
Le compositeur propose une Symphonie « Bleu » sous-titrée "symphonie ouvrière". Il invite cette fois à ré échir à la relation particulière entre l'humain et la machine-outil, avec le rythme comme l conducteur. L'orchestre serpente dans l'univers des machines et des hommes et femmes qui les animent. Il révèle avec poésie toute la musicalité du monde de la métallurgie, des travailleurs de la mer, de l'horlogerie, dont l'un des eurons se trouve justement à Besançon.

« Musicien de jazz proche de la merveilleuse notion d'œuvrier de Bernard Lubat, je ne résiste pas à la tentation de relier le blues au bleu de travail! Avec cette Symphonie « Bleu », j'ai voulu m'en amuser - ne dit-on pas « jouer » de la musique ? - mais aussi rendre hommage à la noblesse du travail ouvrier. Car derrière les modes automatisés de production de masse où la machine remplace peu à peu le travail humain, le caractère unique de l'œuvre de la main - et donc celle de l'esprit - demeure ».
C'est aussi l'occasion d'évoquer de grandes gures inspirantes qui ont porté un regard particulier sur le monde du travail : Charlie Chaplin, Victor Hugo, Jacques Tati, Arthur Honegger, Fred Lippmann.

THE SYMPHONY « BLUE »

A workman's Symphony

"Jazz and symphonic were often at cross purposes. Today's musicians acknowledge all the roots, they have listened, read many scores and dug deep into these torrents for inspiration for meeting of both.
These stories are now in the making and we are "working" to bring them to life and thus create an new common and lively repertoire. The Symphony "Blue" conceived by Guillaume and then performed in the spirit of adventure, is a beautiful dynamic hymn for people who (like musicians) create with their hands. Hands that bring, build and unite."
Jean-François Verdier.

Following a very fruitful collaboration with the Victor Hugo Franche-Comté Orchestra for the repeat performance of his work Megapolis, in 2019 he is given a commission by Jean-Francois Verdier.
His subsequent symphonic piece called The Symphony "Blue" and subtitled A workman's Symphony, in which the central theme is rhythmic, the composer invites one to re ect upon the unique relationship between man and the machine, between workers and their tools. The orchestra wends its way through the world of machines and that of the men and women who use them. The work reveals, quite poetically, the sounds and musicality of the steel industry, the sea world, that of the clock and watchmaking industry which Besançon is notably renowned for having the nest.

"As a musician and close to the wonderful work of Bernard Lubat, I cannot resist the temptation of thinking of the music genre the Blues in association with the denim blue color of the workman's overalls known as a "bleu de travail" in french. In The Symphony "Blue", I wanted not only to explore this idea in my music but to play with it, (do we not say and use the verb to play music ?) but I too wished to pay tribute to the noble work of manual workers. In a world of automated production lines and mass production where machines have little by little replaced the worker, the uniqueness of what continues to be handmade, of craftsmanship and the spirit of this remains vital. It is also the occasion to evoke the inspirational gures who chose to bring to our notice the world of manual labor such as Charlie Chaplin, Victor Hugo, Jacques Tati, Arthur Honegger and Fred Lippman.
Recorded in July 2020 at the Auditorium du Conservatoire à Rayonnement Regional de Grand Besançon Métropole with the Victor Hugo Franche-Comté Orchestra.

SKETCHES OF SEVEN

Concerto pour accordéon

C'est à San Francisco en 2014, à l'occasion de la création de l'œuvre franco-américaine Brothers in Arts que Marc Feldman, administrateur de l'Orchestre National de Bretagne commande un concerto pour accordéon à Guillaume Saint-James.

Le lyrisme et la virtuosité de Didier Ithursarry avaient alors emporté public et critiques, et l'envie de travailler sur les 7 péchés capitaux s'est rapidement imposée au compositeur, comme thématique inspirante, voire réjouissante... L'Antiquité, puis la culture chrétienne ont largement disserté sur ces péchés qualifiés de capitaux car potentiellement à l'origine de tous les autres vices : l'Orgueil, l'Avarice, l'Envie, la Colère, la Luxure, la Gourmandise et la Paresse. Mais paradoxalement il existe peu d'œuvres du répertoire musical abordant ce thème dans sa globalité. Guillaume Saint-James livre ici une partition à l'écriture dense, haletante, contrastée, entre lumière et noirceur de l'âme. Sept tableaux pour sept péchés, qui offrent un terrain de jeu idéal pour des échanges entre le soliste et l'orchestre symphonique, que le compositeur a voulu très percutant. L'accordéon, magistralement servi par son compagnon de route Didier Ithursarry, fait le lien entre les séquences avec de grandes cadences improvisées. On y entend une rumba paresseuse, un tango orgueilleux, une valse gourmande toute en viennoiserie sirupeuse, une colère orgasmique... avec quelques petits clins d'œil musicologiques au triton en référence à la notion du diabolus in musica, l'intervalle de quarte augmentée longtemps banni par l'Eglise en raison des vibrations engendrées considérées comme une dissonance dans l'harmonie céleste, un intervalle susceptible de « convoquer le malin »... et depuis si cher aux jazzmen !

Page SKETCHES OF SEVEN

SKETCHES OF SEVEN

Concerto for accordion

On November 8th, 2014, in San Francisco, Marc Feldman director of the Orchestre National de Bretagne, asked Guillaume Saint-James to compose a Concerto for Accordion.

The Oakland East Bay Symphony had just performed the American premiere of Brothers in Arts, written in tandem with Chris Brubeck. The accordionist, Didier Ithursarry, won over both the audience and the critics with his "shimmery, showy solos and driving energy..." [Lou Fancher, San Francisco Weekly]. It was during the rehearsals for this concert that the composer had the idea for a new work based on the theme of the "Seven Deadly Sins." It was inspirational and even joyful... From ancient philosophers to Christian theologians: Pride, Greed, Jealousy, Anger, Lust, Gluttony and Sloth have been the subject of much debate. They were qualified as "deadly' because, they were potentially at the root of all the other vices. Paradoxically, the musical repertoire doesn't include many works based on the full extent of this topic.

Guillaume Saint-James has delivered us a dense and breathless score, contrasting both the light and darkness of the soul. With seven sketches for each of the seven sins, the composer creates an ideal canvas for the interplay between the soloist and a deliberately powerful symphony orchestra. Didier Ithursarry, a longtime musical companion of the composer, magnificently ties together the sequences with sweeping, improvised cadenzas. One can hear a lazy rumba, a prideful tango, a sweet gluttonous Viennese pastry of a waltz, orgasmic anger... and a few musicological winks to the Devil's Interval "diabolus in musica", the tritone, banned by the church because its vibrations were considered dissonant to Celestial Harmony and could, therefore, conger up Satan himself. This interval has become dear to jazz musicians.
Recorded on September 2019 in Rennes by the Orchestre National de Bretagne. 

SKETCHES OF SEVEN page

Création mondiale :
• le 10 et 11 novembre 2018 à Rennes (Couvent des jacobins)
• le 17 novembre 2018 à Brest (le Quartz)